Direktlänk till inlägg 8 december 2015

Angående psykvården.

Av Nathalie Anna Sophie Lumme - 8 december 2015 13:53

Idag tänkte jag ta upp en allvarlig sak som jag har gått runt och tänkt på rätt länge. Jag ser massor av människor klaga på psykvården och hur dom inte får tillräckligt med hjälp. Jag blev diagnoserad med bipolär sjukdom för över 10 år sedan och jag håller med om att det kan vara svårt att få hjälp när man behöver den. En stor bidragande faktor till att människor som behöver hjälp inte får hjälp är för att det är populärt att vara "psykiskt sjuk" just nu. Som ni alla vet så utrycker dom flesta psykiska sjukdomar inte sig fysiskt vilket gör det mycket svårt att säga emot någon som påstår sig vara deprimerad eller utbränd när det faktiskt är så att dom bara inte vill gå till jobbet eller ta tag i sitt liv.


Är du den typen av person som påstår att du inte längre klarar av att gå till jobbet eller sköta ditt liv men du klarar fortfarande av att gå på festen på lördag, åka på semester utomlands, och ta en shoppingrunda med vännerna på stan? Då är du inte sjuk eller utbränd. Du är lat eller möjligtvis inbillningssjuk och du överbelastar psykvården och tar deras tid ifrån människor som verkligen behöver den. Människor kan kanske bara är en enda motgång till ifrån att ta sig eget liv.


Låt mig reda ut en sak här: Det är inte roligt att vara sjuk. Det är inte en ursäkt för att slippa ta ansvar. Det är inte en anledning att skylla dina problem på allt och alla andra. Människor som kämpar med psykisk sjukdom varje dag anstränger sig för att kunna gå till jobbet och leva normalt. Dom tar emot den hjälp och medicinering som erbjuds och går vidare med sitt liv trots sitt handikapp.


Och slutligen.. Om du är tvungen att efter en viss tid hitta på att du lider av en annan psykisk sjukdom helt plötsligt för att den första lögnen inte riktigt håller längre och du fortfarande inte vill gå till jobbet eller ta ansvar så borde du verkligen ta en lång, lång titt på vad du gör med ditt liv. 


Så sluta utnyttja systemet, sluta gnälla, och var tacksam för att du INTE är psykiskt sjuk.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nathalie Anna Sophie Lumme - 22 februari 2016 21:03

Trots att vi båda två är febriga här hemma var vi tvugna att åka in och handla idag. Men helt hemskt är det inte för nu har vi fullt med god mat och dryck i kylskåpet och vi orkade även gå in på Clas Ohlson och köpa lite småprylar till köket. Och det...

Av Nathalie Anna Sophie Lumme - 21 februari 2016 20:55


Ibland blir jag allvarligt orolig för mänskligheten.. Det räcker tydligen inte med att sitta fastklistrade vid telefoner dygnet runt, ha på sig sprakdräkter för vuxna (one piece), och ha foppatofflor ute bland folk.. Nästan ingen läser längre. Ingen ...

Av Nathalie Anna Sophie Lumme - 17 februari 2016 16:35

Nästan allting är färdigt för den här månaden. Alla möten är avklarade, all papper är inskickade, och all prover är tagna. Jag har även storstädat, tvättat, och rensat köksskåpen idag. Nu har jag bara ett par telefonsamtal att ringa och så måste vi s...

Av Nathalie Anna Sophie Lumme - 14 februari 2016 17:33

Jag är inte mycket för att fira alla hjärtans dag. Jag har alltid ansett att man kan visa varandra att man älskar varandra alla dagar på året. Men med tanke på att dom uppmuntrar till det i skolan och vi fick ett otroligt sött alla hjärtans dag kort ...

Av Nathalie Anna Sophie Lumme - 10 februari 2016 13:40

Det tog Ellinore 3 minuter efter hon kommit hem från skolan att komma springandes till mig. Hon hade bitit ihop käkarna för hårt och tappat en till tand tack vare det. Jag antar att våran lilla sötnos blev lite chockad av blodet och hon trodde att ho...

Ovido - Quiz & Flashcards